Vlees is een gevoelig product. Als je het op een verkeerde manier bewaart, kan het snel zijn smaak en sappigheid verliezen. Je bewaart vlees dan ook best in de koeling op 4°C.
Je kan je vleestoog indelen volgens vleessoort, bereiding, herkomst, enzoverder.
Daarnaast zijn er nog andere mogelijkheden of opportuniteiten om de verkoop van vlees aan te moedigen.
Je kan bijvoorbeeld inspelen op de seizoenen of evenementen. Het barbecueseizoen of wildseizoen is alom gekend. Daarnaast inspelen op evenementen, al dan niet lokaal, kan een boost aan je omzet geven.
Proeven doet kopen. Een degustatie leidt tot hogere verkoopcijfers. Niet verwonderlijk, want wat de klant niet kent zal de klant niet kopen. Zorg ervoor dat je proevertjesschaal verzorgd is en altijd goed gevuld.
Ideaal is het dat je je klant zelf het schoteltje voorhoudt om een proevertje te nemen. Probeer daarbij altijd een woordje uitleg te geven: de naam van het product, de prijs, de combinatiemogelijkheden, …
Een degustatie heeft een instant effect, zorg dus dat er zeker genoeg voorraad is en dat het product goed zichtbaar staat.
Heel belangrijk en niet te onderschatten is het uitspelen van je vakmanschap. Dat kan je doen door suggesties te geven over bereidingsmogelijkheden of combinatiemogelijkheden. Dat laatste kan verder gaan dan je vleestoog. Combinatie met groenten, kruiden of bepaalde dranken, …
In tijden waarin klimaat en duurzaamheid belangrijke onderwerpen zijn, is het ook in je vleestoog belangrijk om aan te tonen dat je hier belang aan hecht. Lokaal geproduceerde producten duid je dan ook best aan, eventueel in combinatie met een folder van de producent op je toog. Duid ook zeker het vlees van bij ons aan.
Denk bij het presenteren van het vlees ook aan andere producten die vaak samen gekocht worden, zoals kruiden, sauzen, bier of wijn.