De Beste Versspecialisten van 2019


Na een spannende wedstrijd, werden op 26 juni de winnaars van de Beste Versspecialist 2019 gelauwerd tijdens het Buurtsuperfeest in Groot-Bijgaarden.

Ontdek hieronder wie de titels van Mooiste Kaastoog, Mooiste Vleestoog en Groentevakman 2019 in de wacht hebben gesleept!


Winnaars Mooiste Kaastoog 2019

Voor de Mooiste Kaastoog 2019 werden vier winnaars, drie Vlaamse en één Waalse, gekozen. Buurtsuper Spar Lichtaart, kaasspeciaalzaak Grappe de Raisins, Hilde Kaasboetiek en Le Herve du Vieux Moulin leverden dit jaar de sterkste inspanningen om hun kaastoog met Kazen van bij ons in de kijker te zetten en krijgen daarom de welverdiende titel van Mooiste Kaastoog 2019.

Bij Spar Lichtaart kan je wekelijks proeven van een Belgische kaas mét bijpassend Belgisch bier. Hun eigen label voor smaak en kwaliteit, Martha’s, werd niet toevallig vernoemd naar de moeder van deze Spar. Met haar 60 jaar vakkennis en ondersteuning van het team, blijft geen enkele vraag over hun aanbod van Belgische kazen onbeantwoord. De winkel viel zelfs al eerder in de prijzen: in 2006 won de winkel de Best in Vers Award.

Grappe de Raisins in Knokke-Heist ademt Belgische kazen, die driekwart van hun aanbod vertegenwoordigen. Wekelijks staat er een andere Belgische kaas in promotie, die kan worden gedegusteerd. Elke maand organiseren de zaakvoerders Jan en Geert een eigen kaaswedstrijd met als hoofdprijs een Belgische kaasschotel. Bovendien maakt de winkel jaarlijks een eigen kaasboekje met de voorstelling van diverse Belgische kazen met aangepast recept.


Al meer dan 20 jaar is Hilde trotse zaakvoerster van Hilde Kaasboetiek in Deinze. Hilde specialiseert zich in kazen die nog op de boerderij vervaardigd worden. In haar boetiek vind je een ruim assortiment van kazen, met een opvallende presentatie van Belgische kazen in een afzonderlijke kaastoog.

De winnaars van de Franstalige categorie Le Meilleur Comptoir de Fromages. Zaakvoerster Elodie en haar moeder runnen samen Le Herve du Vieux Moulin in Battice. Elodie en haar moeder streven ernaar de Belgische kazen te promoten en te beschikken over een aanbod Belgische streekkazen uit elke provincie. Ze gaan zelf regelmatig op bezoek bij lokale streekproducenten in Wallonië en Vlaanderen om hun kazen te selecteren.


Winnaar Mooiste Vleestoog 2019

Alvo Kortessem heeft de Mooiste Vleestoog van 2019. Met zijn uitgebreid aanbod aan Belgisch vlees en rayons waar duidelijk aandacht is besteed aan de presentatie, is dit een welverdiende titel. Het vlees wordt ter plaatse versneden en geen enkel stukje vlees ontsnapt aan het kritisch oog van de slager.

Alvo Kortessem gelooft zeer sterk dat buurtsupers zich moeten onderscheiden met hun vers aanbod. Op de vraag waarom hun vleesaanbod zo uitgebreid is, is hun antwoord: “Bij ons is de klant baas. Onze klant moet voldoende keuze hebben en hij bepaalt wat er in de rekken komt”.

Alvo Kortessem hecht als buurtsuper ook veel belang aan het ondersteunen van de lokale economie en is terecht fier op al het lokaal lekkers in zijn assortiment.


Winnaars Groentevakman 2019

Speciaalzaak Fruithuis Minderhout en Alvo Zonhoven hebben zichzelf en hun groenterayon van hun beste kant laten zien en dat loont: zij mogen zich welverdiend Groentevakman van het jaar noemen.

Speciaalzaak Fruithuis Minderhout levert dagelijks inspanningen om de heerlijke seizoensgroenten van bij ons in de kijker te zetten. Ze besteden aandacht aan het creatief inrichten van hun rayon (ooit al een treinwagonnetje van courgettes, wortelen en radijzen gezien?) en iedere dag verloten ze een Flandria-groentemand onder de klanten. Daarbovenop heeft Fruithuis Minderhout goed begrepen dat de versrayon een handig marketinginstrument is: ze spelen bijvoorbeeld in op de drukke examenperiode door tomaatjes als heerlijk tussendoortje aan te bieden voor de blokkende studenten.

Groentevakman word je niet zomaar. En zeker geen twee jaar op rij! Alvo Zonhoven mag zich opnieuw Groentevakman van het jaar noemen. Deze buurtsuper zet naast een groot aanbod van verse, seizoensgroenten ook sterk in op de marketingtroeven van hun versrayon: klanten worden getrakteerd op leuke weetjes over het groenteaanbod. Tijdens de examenperiodes wordt er extra ingespeeld op het studerende cliënteel. Om klanten te inspireren, zijn er verschillende recepten beschikbaar. Wie nog niet overtuigd is, laat de smaak voor zich spreken door te proeven van een van de proevertjes.


In het najaarsmagazine van Buurtsuper.be lees je over alle winnaars een uitgebreide reportage 'Winkel in de kijker’.

Proficiat aan alle winnaars!